
El Centre d'Estudis i de Recerca en Emprenedoria i Innovació Social (CREIS) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) té com a finalitat aprofundir en l'anàlisi de l'emprenedoria i la innovació social, combinant la recerca acadèmica amb la transferència de coneixement cap als diversos agents de l'entorn socioeconòmic.
El CREIS va sorgir inicialment com a part de l'Espai Innova en Emprenedoria i Innovació Social (EINES), un projecte institucional emmarcat en el Pla Estratègic UAB 2030 aprovat el febrer de 2019, per potenciar la transformació social a través de la generació i transferència de coneixement. Adscrit al Departament d'Empresa de la Facultat d'Economia i Empresa, el CREIS va iniciar formalment la seva activitat el juliol de 2019 amb l'aspiració de consolidar-se com un referent acadèmic en la recerca sobre emprenedoria i innovació social. El juliol de 2024, el CREIS va rebre una avaluació favorable per part de la Comissió de Recerca, Transferència i Innovació de la UAB, que aprova el seu seguiment i continuïtat per als propers cinc anys.
Actualment, el CREIS estructura les seves activitats en tres pilars fonamentals: Recerca, Formació i la Càtedra, que impulsa la transferència de coneixement a la societat. Sota aquest marc, treballem en col·laboració amb l'entorn social, administratiu, i productiu, enfortint les sinergies entre universitat i comunitat.
Una mica de context
En els darrers anys, la creació d'empreses i en general l'emprenedoria s’ha convertit en un element clau per a les administracions públiques, fonamentalment com a conseqüència de l'estreta relació amb el desenvolupament econòmic i social dels països, regions i territoris. A més, la darrera crisi econòmica ha incrementat radicalment el percentatge d'empreses que es creen per necessitat en relació a les que es creen per oportunitat, tenint repercussions negatives en la supervivència de les noves empreses. Alhora, la "nova" sensibilització per tot allò social (sostenible, ecològic, ètic, etc.) ha cridat l'atenció, no només dels "policy-makers" sinó també de l'acadèmia. Per tant, existeix un gran interès pel fenomen de l'emprenedoria social i en termes més globals, per la innovació social. En aquest sentit, el concepte d'emprenedoria i innovació social (entès com un procés d'identificació, avaluació i explotació d'oportunitats que permeti crear valor social, en la línia també dels Objectius de Desenvolupament Sostenible -ODS-), inclou un ampli ventall de tipologies. Aquestes van, per exemple, des de les micro-macro transformacions socials, el tercer sector, i el món cooperatiu i de l'economia social i solidària (amb valors clarament socials: governança democràtica, limitació del lucre, etc.), fins a les start-ups, amb la finalitat de comercialitzar en el mercat una innovació social amb repercussions positives per la societat o parcialment en algun segment social, més o menys desafavorit.
En aquest escenari, l'estudi en profunditat del fenomen de l'emprenedoria i la innovació social, així com els factors que la determinen i l'impacte dels projectes socials en l'economia i en general en la societat, són claus en una agenda de recerca actual i sobretot de futur. Alhora, una millor comprensió de l'ecosistema emprenedor social, també pot ajudar al disseny de polítiques governamentals més eficients i eficaces, que realment donin suport a les persones emprenedores amb més o menys pinzellades socials. Si a més a més, s'inclou la variable tecnologia en l'emprenedoria social, vàries implicacions rellevants, tant teòriques com pràctiques, es podrien desprendre de l'estudi rigorós i metòdic d'aquesta temàtica.
Resolució d'avaluació favorable CREIS
Memòria CREIS
Workshops CREIS
Notes de premsa Workshops CREIS
Nota de premsa 2on Workshop CREIS 2021
Nota de premsa 3er Workshop CREIS 2022
Nota de premsa 4rt Workshop CREIS 2023
Nota de premsa 5è Workshop CREIS 2024